2) KONCEPCE POHONU AUTOMOBILU

28.07.2014 18:07

V součastné době se vyrábějí 4 základní koncepce osobních automobilů

Klasická koncepce- Motor s převodovkou je umístěn vpředu, hnací síla se tlačí na zadní nápravu. Uspořádání má výhodu v tom, že při plně zatíženém automobilu je přední i zadní náprava rovnoměrně zatížená, a je dobrý přístup k motoru i převodovce. Automobily se zadním pohonem jsou tzv. neotáčivé- poloměr rejdu kol je větší, než poloměr zatáčky.

Uspořádání transaxle         

Přemístěná spojky a převodovky v zadní nápravě lze dosáhnout rovnoměrnějšího rozdělení hmotnosti na nápravy u nezatíženého auta. Výhodný je i přenos výkonu k zadní nápravě při vyšších otáčkách a tedy menším kroutícím momentem. Systém je nazýván transaxle. Převodovka může být před zadní nápravou (alfa romeo), nebo za zadní nápravou (porsche).

 

 

Automobil se zadním pohonem

Má motor y s převodovkou i rozvodovkou u zadní hnací nápravy. Nevýhodou je nerovnoměrné zatížení náprav.

Automobil s předním pohonem

 

Má spalovací motor s převodovkou u přední hnací nápravy. Ta je hnací i řídící. Nevýhodou je tzv. Nedotáčivost vozidla, složitost konstrukce a většinou horší přístup k opravám. Výhodou je že se získá větší užitečný prostor.

 

Automobil s pohonem všech kol

RZ- ROZVODOVKA

PP- ZADNÍ, PŘEDNÍ

M- MOTOR

S- SPOJKA

N- ROZVODOVÁ PŘEVODOVKA

Z- ZUBOVÁ SPOJKA PŘEDNÍHO POHONU

H- SPOJOVACÍ HŘÍDELE

P- PŘEVODOVKA

Hnací síla se přenáší na přední i zadní nápravu. Rozdělovací převodovka určuje rozdělení procent výkonů na nápravy (podle poměrů otáček). Tento systém se používá u nákladních aut, terénních a pomocí zubové spojky je vypínatelný. S použitím mezinápravového diferenciálu jde o trvalý pohon (např. mercedes).