2) KONCEPCE POHONU AUTOMOBILU
V součastné době se vyrábějí 4 základní koncepce osobních automobilů
Klasická koncepce- Motor s převodovkou je umístěn vpředu, hnací síla se tlačí na zadní nápravu. Uspořádání má výhodu v tom, že při plně zatíženém automobilu je přední i zadní náprava rovnoměrně zatížená, a je dobrý přístup k motoru i převodovce. Automobily se zadním pohonem jsou tzv. neotáčivé- poloměr rejdu kol je větší, než poloměr zatáčky.
Uspořádání transaxle
Přemístěná spojky a převodovky v zadní nápravě lze dosáhnout rovnoměrnějšího rozdělení hmotnosti na nápravy u nezatíženého auta. Výhodný je i přenos výkonu k zadní nápravě při vyšších otáčkách a tedy menším kroutícím momentem. Systém je nazýván transaxle. Převodovka může být před zadní nápravou (alfa romeo), nebo za zadní nápravou (porsche).
Automobil se zadním pohonem
Má motor y s převodovkou i rozvodovkou u zadní hnací nápravy. Nevýhodou je nerovnoměrné zatížení náprav.
Automobil s předním pohonem
Má spalovací motor s převodovkou u přední hnací nápravy. Ta je hnací i řídící. Nevýhodou je tzv. Nedotáčivost vozidla, složitost konstrukce a většinou horší přístup k opravám. Výhodou je že se získá větší užitečný prostor.
Automobil s pohonem všech kol
RZ- ROZVODOVKA
PP- ZADNÍ, PŘEDNÍ
M- MOTOR
S- SPOJKA
N- ROZVODOVÁ PŘEVODOVKA
Z- ZUBOVÁ SPOJKA PŘEDNÍHO POHONU
H- SPOJOVACÍ HŘÍDELE
P- PŘEVODOVKA
Hnací síla se přenáší na přední i zadní nápravu. Rozdělovací převodovka určuje rozdělení procent výkonů na nápravy (podle poměrů otáček). Tento systém se používá u nákladních aut, terénních a pomocí zubové spojky je vypínatelný. S použitím mezinápravového diferenciálu jde o trvalý pohon (např. mercedes).